loading...
اينجا روستاي مقيسه است ...
mohammad mgh بازدید : 182 یکشنبه 11 خرداد 1393 نظرات (0)

منزل اربابی:

 

کوچه های که منزل ارباب در آن واقع شده است به راه ارتباطی روستا نزدیک و کوچه های آن عریضتر و معمولاً از چند نقطه درب داشته و با دیوارهای بسیار بلند و دارای برج برای دیدبانی و در حال حاضر بعضی از قمستهای آن در حال ازبین رفتن می باشد ودارای ساختمان بسیار بزرگ و وهریک از این ساختمانها دارای بادگیر[5] و یکی از منازل آب یکی از قنات در آن جاری است.ومحل نگهداری دامها جدا از محل سکونت بوده است .دومنزل اربابی در کنار یکدیگر واقع شده اندو دارای اطاقهای فراوانی هستندکه اکثر اطاق های آن خالی است و دارای ایوانی های بزرگی می‌باشندو در یکی از منازل بین اتاقهای راهرو بسیار بزرگی احداث شده است.و تمام کف پوش آن آجری می باشند ودارای یک حوضچه کوچک و یکی از منازل با توجه به اینکه جدیدتر بوده است آجری و سفید میباشند ولی دیگر با توجه به قدیمی بودن آن گلی است . و این  ساختمان بیش از پنجاه سال عمر دارد .

 

 

 

اَغل(aghale) تبیله (tebilah):

 

همان آغل است  محل نگهداری گاو  و گوسفند،بز،مرغ می‌باشد که معمولا از دوبخش تشکیل شده است.

 

 1_ قسمت رو باز که خود آن از دوقسم است .

 

الف_ محل بستن گاوها

 

ب_محل نگه داری گوسفندها و....که معمولا با یک درب کوچک و یک دیوار کوتاه از یکدیگر جدا می‌شود.

 

2_اتاقها: که معمولا در زمستان از آن استفاده بیشتری دارد.وانبار کاه وخانه هزینه در این قسمت است ودارای ایوانی هم هست .وتوسط چوب هم سایبانی توسط چوب در این محل درست میگرددو به اصلاح محلی به آن سیوو (seivo)می گویندکه گاو و گوساله در تابستان دراین محل نگهداری می‌شوند.

 

 

 

درتومبه(dertombah):

 

درب های بسیار بزرگ چوبی وبسیار سنگین که معمولا درب منازل اربابها وباغات بسیار برزگ نصب شده است.                                                                           

 

 

 

درچه‌شغالی (derchh shoghali):       

 

درب بسیار کوچک که معمولا برای ارتباط بین دوباغ برای استفاده آب برها استفاده می‌شود.و یا در محل جداسازی دو آغل از یکدیگر است.

 

 

 

هَشت :

 

یک مورد در روستا موجود است که قبل از ورود به حیاط وجود دارد ودارای سقف کبندی و دارای هشت دور بند یا طاق می باشد و با خشت خام با پایه بسیار عریض وگل ساخته شده است.

 

mohammad mgh بازدید : 188 یکشنبه 11 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 

بَخچه(bakhcha):

 

ساده‌ترین واحد مسکونی است که افرادبرای اقامت از آن استفاده می‌کنند.و معمولا دارای چند اتاق ویک ایوان بوده است .

 

الف_ اتاق نشیمن(neshiman) :

 

 اتاقی است که معمولا تمام افراد خانواده همیشه در آن استراحت می کنندو بیشترین اوقات افراد دراین اتاق است.

 

ب_مهمان خانه (مهمون خَنَه ):

 

 که همیشه برای پذیرایی از آن استفاده می شود.

 

ج_اتاق پستو(pesto):

 

اتاق پسینه اتاق نشمین است که درآن وسیله برای دسترسی آسانتر نگه‌داری می‌شود.

 

د_مدبخ(madbkh):

 

آشپزخانه یا محل پخت وپز می‌باشد.وتمام بناهای قدیمی گنبدی وبا گل (gel)وخشت خام با پایه های بسیار بزرگ ساخته شده است که در حال حاضر بناهای جدید با آجر و تیر آهن و.....

 

و_مستراب (مستراح) :

 

 مستراح ها اکثراً بدون سقف بوده وساختمان آن عبارت است از چاهی به عمق حدوداً 10الی 15متر و بسیار گشاد ومعمولاً بدون انباری و دور آن نیز دیوار گلی کشیده‌اند.وسنگ روی خود چاه بدون گلدان و با چوب به شکل بسیار خطرناک  نصب می‌شد.البته از زمان احداث خانه بهداشت در روستا اینگونه مستراحها در خانه‌ها بسیار کم شده است . و شکل ظاهری آن روبسته و چاه یک طرف و دارای سیفون واز نظر بهداشتی نکات آن شده است .

 

 

 

ه_چاه آب :

 

در هر حیاط یک چاه آب بود که توسط چرخ چوبی از آن آب می کشیدندوبرای مصرف عمومی استفاده میشود وبرای آب آشامیدنی از آب قنات استفاده می کردند که در حال حاضرآب آشامیدنی لوله کشی شده است ولی باز هم تعداد از اهالی محل از آب قنات استفاده می کنند ومی گویند آب قنات بهتر ازآب لوله کشی شده می باشد.

 

 

منبع

 

درباره ما
هدف اين وبلاگ معرفي روستاي مقيسه ساكنان اين روستا و مكاني براي ديدن تصاوير زيباي آن و انشا... اخبار اين روستا ميباشد -------------------------------------------- راحت باشيد و نظراتتون را در ميان بذاريد --------------------------------------------- روستاي مقيسه/مقيسه/تصاوير روستاي مقيسه/ اخبار روستاي مقيسه moghiseh/moqiseh/moghisee
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 178
  • بازدید ماه : 369
  • بازدید سال : 1,864
  • بازدید کلی : 56,503